IK BEN...…

Marlot Pieterse, geboren in 1978 en ik heb zelf op de Vrije School gezeten in Arnhem en Nijmegen.

Ik hou van lesgeven, fantaseren, lezen, schilderen en tekenen, dansen, tuinieren en wandelen. Ik vind erg veel leuk dus dat is een lastige rijkdom.

Na de afronding van mijn SPH opleiding heb ik in de Gehandicaptenzorg en later in de Jeugdzorg gewerkt. Hierdoor ontdekte ik een nieuwe passie: het onderwijs. Tijdens mijn zwangerschappen heb ik me door de deeltijd PABO heen geploeterd om na 5 jaar dan toch echt afgestudeerd leerkracht te kunnen zijn.

Omdat ik zag dat kinderen in de jeugdzorg vanuit hun eigen thuis weinig kansen krijgen om te ontdekken wie ze zijn, wat ze goed kunnen, welke kwaliteiten ze bezitten om te ontwikkelen wilde ik het onderwijs in.

Zo zou ik deze kinderen met prikkelingen en ervaringen kunnen laten voelen en zien wie ze zelf zijn.

Inmiddels ben ik ruim 12 onderwijsjaren op reguliere scholen en Vrije scholen verder en sta ik momenteel als invaller voor de klas in Zutphen op de Vrije School.

Daarnaast ben ik gezinshuisouder en weekend opvang gezin. Ik ben gelukkig getrouwd en wij hebben samen 2  kinderen. Van alles wat, maar steeds kom ik terug met de vraag: 

Hoe werkt het bij dit kind? Welke ingang werkt natuurlijk?  Wat heb ik nodig? Wat hebben zij nodig?

Wat kunnen ze zelf met de juiste materialen???

Tijdens het lesgeven in klas 1/2 op de Vrije School kwam ik erachter dat we alleen voor de tekstuele kinderen veel aandacht hebben. Ik ben zelf een beelddenker. Ik merkte gaande weg mijn eigen leven dat beelden voor mij veel makkelijker communiceren dan boeken en lezingen zonder beeldende ondersteuning. Ik moet me altijd goed concentreren op wat er gezegd wordt.

Ik werkelijkheid zet ik alle gesproken of geschreven tekst, vanuit mijn eigen referentiekader om in beeld. 

Aangezien we in de samenleving en op de Vrije School veel kinderen hebben die dit ook kunnen onderschrijven wilde ik voor het aanleren van de letters iets maken dat visueel ondersteunend is. 

Na 3 jaar schilderen is  dit het resultaat. 

Daarna verschenen de picto's.

Op alle scholen waar ik gewerkt heb, hangen zelfgemaakte exemplaren. Soms geplastificeerd, met cartoonbeelden of zelfgetekende platen, soms prachtig gemaakt, soms schreeuwerig en kil. Ik besloot om ook hiervoor zelf een reeks te schilderen.

Zodoende is naast mijn andere werk nu ook EDULOT geboren. 

Ik hoop dienend te zijn aan de leerkracht die iedere dag voor de klas staat en gebaat is bij duidelijk, mooi en duurzaam materiaal. Ik hoop dat mijn producten aangeschaft mogen worden door alle leerkrachten die dit wensen in hun klas. En ik hoop de fantasie van de kinderen te prikkelen en dat mijn werk een kleine toevoeging te kunnen zijn voor de ontwikkeling van hun voorstellingsvermogen, hun vindingrijkheid en hun plezier in beelden.

Voor iedereen die aanmerkingen of toevoegingen heeft, wilde fantasieën over deze reeks of graag uitbreiding wil zien, neem contact met me op en ik laat me graag inspireren.