Visie 


Hoe werkt het bij een kind? Welke ingang werkt natuurlijk? Wat heb ik nodig? Wat hebben zij nodig?
Wat kunnen ze zelf met de juiste materialen???
Tijdens het lesgeven in klas 1/2 op de Vrije School kwam ik erachter dat we alleen voor de tekstuele kinderen veel aandacht hebben. Ik ben zelf een beelddenker. Ik merkte gaande weg mijn eigen leven dat ik via beeld informatie vastleg. Ik moet me altijd goed concentreren op wat er gezegd wordt.
Ik werkelijkheid zet ik alle gesproken of geschreven tekst, vanuit mijn eigen referentiekader om in beeld, om het vervolgens vast te leggen. 
Aangezien we in de samenleving en op de Vrije School veel kinderen hebben die dit ook kunnen onderschrijven wil ik voor hen iets aanreiken dat visueel ondersteunend werkt.

We leven in een tijd van cognitie.  Het meeste gaat via het hoofd, de ratio. Alles wat via het hoofd gaat, wordt in onze samenleving ook onderstreept. Kijk naar plusklassen op scholen en het aantal hoogbegaafden dat ons land rijk zou zijn.

Ik wil graag iets maken voor kinderen die leren via een andere weg. Die via beelden denken en onthouden, via fantasie hun geheugen vullen met informatie. De letterreeks verbind de klank met een fantasiebeeld.  Deze vormt de brug tussen lettervorm en klank, tussen beeldend en abstract denken.

Voor al mijn materialen geldt:

Onze omgeving werkt sterk op ons in. Een mooie verzorgde omgeving geeft een prettig gevoel. Er straalt rust en orde uit, waardoor de concentratie toe kan nemen.

En dat geldt voor ieder kind. 

 

DE TOEKOMST......

Momenteel ben ik in samenwerking met collega's op Vrije School de Zonnewende in Zutphen bezig met een

reeks rekenspellen van klas 4 over breuken. meer info volgt binnen kort op de site.

Voor de aankomende jaren droom ik van een leermiddelenlijn die kinderen zelfstandiger kan laten leren. Deze letterreeks is een begin van misschien wel taalspellen die kinderen samen kunnen doen of individueel om zo te kunnen leren lezen.

Verder wil ik werken aan:

Een kalender bord

Een bord voor naast het digibord of het schoolbord voor de picto's, de dag, maand het jaar en het seizoen...….

Wie weet wat er nog meer bij komt....Ik hoop in contact met leerkrachten en kinderen nog meer te mogen ontwikkelen.